Näyttely on päättynyt

Erkki Pirtolan kuvia ja sanoja

Etusivu > Näyttelyt > Menneet näyttelyt > Erkki Pirtola

Vantaan taidemuseo Artsi 5.6.-29.7.2018

Vantaan taidemuseon näyttely esittelee Erkki Pirtolan teoksia, jotka eivät ole olleet ennen esillä. Mukana on sarjakuvamaisia piirroksia, kuvaa ja tekstiä yhdistäviä tarinallisia kuvia sekä kyyhkysten ja ihmisen suhdetta kuvaavia teoksia. Näyttely on osa Vantaan taidemuseon kokoelmahankintaa.

Mustavalkoinen kuva hattupäisestä henkilöstä piirtämässä pöydän äärellä. Hatun päällä istuu pulu.

Erkki Pirtola (1950–2016) oli kuvataiteilija, kirjoittaja, kriitikko, kuraattori ja taideopettaja. Pirtola oli myös yksi ITE (Itse tehty elämä) -taideliikkeen julkisimmista puolestapuhujista ja toi aktiivisesti tätä niin sanottua modernia kansantaidetta esiin nykytaiteen kentällä. Pirtola tunnetaan lisäksi yhtenä videotaiteen pioneerina Suomessa. Taiteilijan yli 40-vuotiseen uraan mahtui lähes koko kuvataiteen muutosten kirjo. Erkki Pirtola sai valtion kuvataidepalkinnon vuonna 2011.

Erkki Pirtolan kuvia ja sanoja -näyttely esittelee sanataiturin ja piirrosviivan mestarin, joka havainnoi omaa elämäänsä ja ympäristöään satiirin ja lempeän huumorin kautta. Kyyhkysen ja ihmisen suhteesta kertovat kuvat ajoittuvat 1970-luvulle, jolloin Pirtoloilla asui kotona kyyhkynen.

Näyttely on itsenäinen osa Vantaan taidemuseon PAX – puhutaan rauhasta -näyttelyä.